Bloggen /Sådan laver du en udførlig og realistisk rengøringsplan – 5 tips til den realistiske rengøringsplanlægning

Sådan laver du en udførlig og realistisk rengøringsplan – 5 tips til den realistiske rengøringsplanlægning

I en travl hverdag er der ikke altid tid til at nå alt det, man gerne vil nå. Især hvis du som mange andre foretrækker at prioritere kvalitetstid sammen med familien eller vennerne frem for rengøring af hjemmet. Men vil du gerne sikre dig, at dit hjem altid er rent og pænt, kan du med fordel udarbejde en rengøringsplan. Sætter du rengøringen i skema, bliver det nemmere at holde hele hytten skinnende ren. Her hos Happy Helper elsker vi at nørde rengøringsplaner, og i denne artikel guider vi dig til, hvordan du sammensætter en rengøringsplan, der giver mening for dig.

blog-image
  1. Hold rent, frem for at gøre rent
  2. Lav et rengøringsskema der giver mening for dig
  3. Få overblik over opgaver og rengøringsfrekvens (få skabelonen her)
  4. Sæt rengøringen i skema
  5. Fordel rengøringsansvaret mellem hjemmets beboere (inddrag gerne børn)

Tip #1: Det gælder om at holde rent fremfor at gøre rent

 

Vejen til en ren og pæn bolig er brolagt med kontinuerlig rengøring. Som du måske har hørt før, gælder det nemlig om at holde rent fremfor at gøre rent. Det skal forstås på den måde, at du i vid udstrækning kan undgå de helt slemme hovedrengøringer ved at prioritere rengøringen i din hverdag.

Sørger du for at indarbejde rengøring som en del af din daglige og ugentlige rutine, behøver du ikke bruge hele dage eller ligefrem weekender på at komme hjemmet igennem fra kælder til kvist. Der vil naturligvis altid være mere dybdegående rengøringsopgaver, du skal udføre månedligt eller halvårligt, men den ”almindelige” rengøring vil nemt være overstået, hvis du løbende gør en smule rent.

Ønsker du at holde hjemmet rent og sundt, bør du skemalægge rengøringen. Du kan sagtens have en intention om at gøre rent løbende, men bliver rengøringen ikke sat i system, har den det med at blive nedprioriteret i en travl og hektisk hverdag.

Vi hjælper dig her med alle aspekter af rengøringsplanlægningen.

Er du kommet bagud med rengøringen? Lad en af vores 4.500 Happy Helpers hjælpe dig med at gøre rent, så du med vores 5 tips kan komme i gang med at holde rent. Book nemt, hurtigt og trygt en Happy Helper nær dig her.

 

 

Tip #2: Din rengøringsplan skal give mening for dig

 

Din rengøringsplan skal naturligvis passe til dit hjem. Der er ganske enkelt forskel på, hvordan vi indretter os, og derfor er der ikke en one size fits all-rengøringsplan, du kan følge. Tænk derfor nøje over, hvilke rengøringsopgaver der er relevante i lige netop din bolig.

I forbindelse med din rengøringsplanlægning er det eksempelvis væsentligt, om du bor alene, sammen med din familie eller måske i kollektiv. Derudover er det vigtigt, om der er kæledyr, som fælder, i husholdningen, og om der for eksempel er småbørn i hjemmet.

Nedenfor gennemgår vi de rengøringsaktiviteter, du med stor sandsynlighed bør indarbejde i et rengøringsskema, og kommer med bud på, hvor ofte de skal udføres. Husk dog altid at evaluere din rengøringsplan løbende for at sikre, at den er optimal i det enkelte tilfælde.

 

 

Tip #3: Disse ting skal med i din rengøringsplan – eksempel på rengøringsplan

 

 

Stort set uanset hvordan du bor, samt hvem og hvor mange du bor sammen med, er der en række rengøringsopgaver, der altid er et must. Nedenfor finder du skemaer over disse, samt hvor ofte de bør udføres.

 

Generelt i hjemmet

 

 Dagligt – Luft ud

– Gør løbende rent ved spild og lign.

– Ryd op

– Støvsug entréen, så skidt fra fodtøj ikke kommer ind i alle andre rum

 Ugentligt – Støvsug

– Tør støv af på alle overflader og nipsting

– Vand blomster

 Hver anden uge – Rengør dørhåndtag

– Vask gulve

 Månedligt – Rengør stikkontakter og lign.
 Halvårligt – Puds vinduer

– Tør døre og vindueskarme af

– Gør gardiner eller persienner rene

– Gør lamper rene

– Rengør skuffer og skabe, og tør støv af på ”gemte” steder

– Rengør udluftningskanaler

– Rengør radiatorer

 

Køkkenet

 Dagligt – Vask op

– Tøm affald

– Skift karklud og viskestykker

– Gør vasken ren

– Tør bordplader af

 Ugentligt – Rengør filteret i opvaskemaskinen
 Hver anden uge – Rengør køleskabet
 Månedligt – Rengør fliser og skabslåger

– Gør rent i bestikskuffen

– Gør emhætten ren

 Halvårligt – Rengør ovnen samt de tilhørende riste og bageplader

– Afrim fryseren

 

Soveværelset

 Dagligt – Luft ud
 Ugentligt  
 Hver anden uge – Skift sengetøj
 Månedligt – Vask sengetæpper og pudevår til pyntepuder

– Vask rullemadras

 Halvårligt – Støvsug, og vend madrassen

– Vask betræk til topmadras

– Støvsug sengebunden

– Gør rent bagved sengen

 

Badeværelset

 Dagligt – Rengør vandhane og håndvask

– Skift håndklæde til hænderne

 Ugentligt – Skift badehåndklæder

– Rengør toilettet

– Gør badeområdet + armatur rent

– Puds spejlet

 Hver anden uge – Rengør tandkrus
 Månedligt – Fjern kalk i badeområdet

– Gør toiletkummen grundigt rent med en pimpsten

 Halvårligt – Rens afløbet  

– Vask badeforhæng

 

 

Igen er det vigtigt at understrege, at der ikke findes ét rengøringsskema til hjemmet, der giver mening for alle husholdninger. Alle rengøringsplaner er forskellige. Har du for eksempel hund, er det næppe tilstrækkeligt at støvsuge en gang om ugen, og nogle planter har brug for at blive vandet oftere end ugentligt – andre sjældnere. Ligeledes er det sandsynligvis ikke nok at rense afløbet hvert halve år, hvis I bor mange langhårede mennesker, der fælder, i boligen.

Ovenstående rengøringsskemaer er altså pejlemærker, der skal tilpasses den enkelte husholdning i forbindelse med rengøringsplanlægningen. Brug gerne vores skabelon, og ret så i den, som det giver mening for dig eller jer.

Tip #4: Sådan sætter du effektivt rengøringen i skema

 

 

Vil du være sikker på, at rengøringen bliver udført planmæssigt, er det fornuftigt at skrive rengøringen ind i kalenderen. I en travl hverdag kan rengøringen nemt blive svedt ud, og glemmer du eksempelvis den ugentlige rengøring, kan rum som køkken og badeværelse nå at blive temmelig beskidte, inden det bliver tid til næste ugentlige tur.

Sørg derfor for planlægning af rengøringen, så du ikke ved en fejl glemmer den – på den måde virker det også mere forpligtende. Rengøringsplanlægning handler altså både om ”ren”-delen og om ”planlægnings”-delen.

Ud over at du bør skrive rengøring i kalenderen, kan det være fornuftigt at printe dit rengøringsskema ud og hænge det på køleskabet. Det tager altid lidt tid at komme ind i en god rutine, og i starten vil du således næppe kunne huske alle de opgaver, der skal udføres på forskellige tidspunkter. Med din rengøringsplan lige ved hånden er du sikker på, du ikke overser noget.

 

 

Tip #5: Rengøringsplaner i familier og kollektiver - fordel opgaverne

 

 

Bor du blot sammen med en kæreste, ven eller veninde, er det sandsynligvis en smal sag at fordele rengøringen imellem jer. Bor du i et kollektiv, eller er der flere børn i husholdningen, kan det imidlertid være en fordel at lave en fast fordeling af arbejdsopgaverne, så der ikke er én, der kommer til at stå for det hele.

Lav et skema eller en liste i Excel eller lignende, hvor der står, hvem der klarer hvilke rengøringsopgaver – og hvornår. På den måde er I sikre på, at ingen opgaver bliver glemt, og at alle hjælper til.

Bor du på kollegie, hvor I har et fælles køkken, skal der udarbejdes en separat rengøringsplan for køkkenet, og så kan du lave din egen plan for dit værelse.

 

Kom rent hjem til mere overskud: Du kan bestille den samme Happy Helper til at rengøre dit hjem ugentlig eller månedligt. Find din favorit - start her

 

 

Få styr på rengøringen med den gode rengøringsplan

 

 

De fleste kan godt lide, at der er rent og ryddeligt omkring dem. Samtidig har de fleste svært ved at finde tid til en masse rengøring i hverdagen. Det er netop derfor, du skal sørge for grundig rengøringsplanlægning, så du – trods travlhed – kan holde din bolig ren og bakteriefri.

Det er vigtigt at understrege, at en god rengøringsplan er en realistisk rengøringsplan. Ideelt set vil du måske gerne ordne 15 forskellige rengøringsopgaver hver eneste dag, men tiden er næppe til det. Derfor er du nødt til at vælge de ting på listen ud, der er allervigtigst for dig og mest relevante i din bolig.

Du ville måske ønske, du kunne rengøre dine skabe en gang om ugen, men med sparsom tid er det trods alt vigtigere at holde badeværelset rent. Det gælder altså om at prioritere opgaverne.

I denne forbindelse skal det nævnes, at der er stor forskel på ”æstetisk” rengøring og hygiejnisk rengøring. Sidstnævnte er altid vigtigst. Selvom du gerne vil have, at der ser skinnende rent ud i din bolig, er det trods alt mere væsentligt, at hygiejnen er i top, så der ikke er en finger at sætte på hjemmet rent sundhedsmæssigt. Sådan noget som at gøre køleskabet eller toilettet rent er således vigtigere end for eksempel at pudse vinduerne eller rengøre gulvlisterne i stuen eller gangen.

 

 

Bestil en Happy Helper i dag og kom i bund med rengøringen

 

 

Har du brug for et par ekstra hænder til at skure og skrubbe? Hos Happy Helper er vi klar til at hjælpe dig med rengøringen. Når du booker en Happy Helper, får du også adgang til et overskueligt rengøringsskema, hvor du nemt kan fortælle din helper hvilke rum samt hvad og hvordan det skal gøres rent. Start bookingen her - nemmere og billigere end du tror.

happyhelper.dk