Kan man trække rengøring fra i skat?

Ja, man kan få fradrag for rengøringshjælp. Det kaldes servicefradrag, og det gælder for en række serviceydelser, hvilket dækker både rengøring, børnepasning og havearbejde. At bruge sit servicefradrag er en god måde at få penge tilbage i skat, hvis du har brugt penge på at få rengøringshjælp i løbet af året – hvis ikke det er blevet udført ulovligt. 

Fradragsbeløbet ændrer sig hvert år, og derfor bør du altid tjekke de aktuelle satser hos skat. For 2024 er fradraget på 11.900 kr. for hver person i husstanden over 18 år. Samlevere og ægtefæller med fælles økonomi kan samlet få 23.800 kr. I servicefradrag – svarende til 2 x 11.900 kr.

Dem der kan få fradrag for rengøring er:

  • Privatpersoner
  • Ægtefæller/samlevere med fælles økonomi kan dele fradraget
  • Hjemmeboende børn over 18
  • Sommerhusejere
  • Lejere i lejligheder, uanset om man ejer, lejer eller er i andel, så længe man selv betaler for rengøringen.

Der er kun ét fradrag, som skal dække over både din helårsbolig og eventuelle fritidsbolig/sommerhus.

Hvilke former for rengøring er fradragsberettiget?

Almindelig rengøring og vinduespudsning er fradragsberettiget. Det er ikke al form for rengøring, der er fradragsberettiget. Almindelig rengøring kan udføres i både bolig og fritidsbolig og dækker over:

  • Vask, rens og rengøring samt aftørring af overflader i hjemmet.
  • Rengøring af badeværelse (toilet og bad).
  • Rengøring og rens af gardiner, persienner, tæpper og lignende.
  • Støvsugning.
  • Opvask.
  • Gulvvask.
  • Boning/Polering.
  • Strygning af tøj og tekstiler.
  • Vask af tøj.
  • Vinduespudsning - både indvendig og udvendig pudsning samt rengøring af vinduerne i hjemmet.

Hvilke typer rengøring er ikke fradragsberettiget?

Rengøring som rens af taget og tagrenderne på huset er ikke fradragsberettiget. Rengøringshjælp til vask, strygning af tøj, samt rens af tøj, tæpper osv. er kun fradragsberettiget, hvis det udføres på adressen i hjemmet.

Generelt set kan du kun få fradrag for rengøring udført i hjemmet. Du kan altså ikke få fradrag for udgifter, der går til havearbejde; herunder anlæg eller pasning af græsplæne, terrasse og anden form for belægninger. Inden for samme område kan man heller ikke få fradrag for fældning af træer eller bortskaffelse af væltede træer.

Hvis man vælger at få hjælp af en au pair, kan man ikke få fradrag for udgifterne, hvis au pairen bor helårs i den bolig, hvor rengøringshjælpen udføres.

Overordnet set er det desuden vigtigt at være opmærksom på, at du udelukkende kan få fradrag for arbejdslønnen og ikke for de anvendte materialer.

Hvad skal man bruge, når man vil trække rengøring fra i skat?

Du skal bruge en faktura eller kvittering, hvis du vil trække rengøring fra i skat. Denne fungerer som vigtig dokumentation for rengøringsarbejdet, der er udført. Det er vigtigt, at det tydeligt fremgår hvilke udgifter der er til henholdsvis arbejdsløn og materialer, da det kun er arbejdslønnen, som er dækket af fradraget.

 

Er der krav eller betingelser ved servicefradrag?

Der er en række krav, som du skal leve op til, hvis du skal have mulighed for at få fradrag for rengøringshjælp. Både du samt det udførte arbejde skal leve op til følgende krav:

Først og fremmest skal du være fyldt 18 år senest ved udgangen af året, hvor arbejdet er blevet udført, og have skattepligt i Danmark. Det er ikke muligt at få fradrag, hvis du får andre offentlige tilskud til rengøringsarbejdet. Hvis det er en helårsbolig, skal du have adresse- og bo i boligen, når rengøringsarbejdet udføres. Du må ikke have udlejet boligen, hvis det er et sommerhus/fritidshus.

Du skal betale regningen for det udførte arbejde elektronisk – f.eks. med dankort eller via din netbank eller MobilePay. Du skal altså ikke betale med kontanter. Du skal kunne dokumentere arbejdet, så du bør gemme dokumentation for det udførte arbejde via en faktura eller lignende skriftlig erklæring. Det er altså ikke muligt at få fradrag, hvis hjælpen udføres sort eller på anden vis ulovligt, så det ikke er muligt at opgive hos skat.

 

Er der krav til faktura?

Af dokumentationen (oftest fakturaen) skal det fremgå, hvor og hvornår rengøringsarbejdet er udført, samt beskrivelse af hvilket rengøringsarbejde, der er blevet udført. Desuden skal adressen angives, hvor rengøringen er udført, ligesom udgiften til arbejdslønnen samt materialer, kørsler osv. skal fremgå. Der skal desuden stå dit navn samt virksomhedens CVR-nummer.

Hvordan trækker man rengøringshjælp fra i skat?

For at trække rengøring fra i skat skal man selv sørge for at indberette det ønskede servicefradrag på skat.dk. Som nævnt i forrige afsnit skal du finde dokumentationen frem, i form af en faktura eller kvittering, da du skal bruge oplysningerne fra denne. Du kan indberette det hos skat på følgende måde:

  1. Gå ind og log på skat.dk.
  2. Klik ind på “Forskudsopgørelsen”.
  3. Rul ned til feltet “Servicefradrag” (felt 461) og klik på det for at folde det ud.
  4. Klik på lommeregneren (det lille ikon ud fra det tomme felt).
  5. Angiv hvor arbejdet er udført (helårsbolig, fritidsbolig i Danmark eller fritidsbolig i udlandet).
  6. Vælg ydelsen, der er blevet udført (vælg “Rengøring eller vinduespudsning”).
  7. Klik på “Næste”.
  8. Angiv CPR- eller CVR-nummeret på personen eller virksomheden, som har udført rengøringsarbejdet.
  9. Vælg datoen for betaling af kvitteringen/fakturaen (den dag hvor beløbet er hævet fra din konto).
  10. Angiv arbejdslønnen uden moms.
  11. Klik på “Tilføj flere for samme udfører” hvis du har flere betalinger i løbet af året fra den samme person eller virksomhed. Ellers spring dette trin over.
  12. Klik på “Næste”.
  13. Herefter får du en oversigt over det beregnede servicefradrag.
  14. Klik på “Overfør til forskudsopgørelsen”.
  15. Beløbet tilføjes automatisk til “Servicefradrag” (felt 461).
  16. Klik på “Beregn” i bunden af siden.
  17. Til sidst får du en oversigt over de registrerede rettelser.
  18. Klik på “Godkend”.

Det er vigtigt at huske på, at hvis I er flere i husstanden, og I ønsker at fordele servicefradraget mellem jer, skal I hver især indberette jeres egen del af udgiften til det udførte rengøringsarbejde.

Når servicefradraget er oplyst på forskudsopgørelsen, vil beløbet overføres til årsopgørelsen.

Hvordan finder man rengøringshjælp, der kan trækkes fra i skat?

For at finde rengøringshjælp, der også kan trækkes fra i skat, kan du bruge Happy Helper. Her står vi klar til at hjælpe dig med at finde rengøringshjælp hurtigt og effektivt. Du bestemmer helt selv, hvordan og hvornår du ønsker at få gjort rent; vi tilpasser os dine ønsker og behov.

Efter endt rengøring modtager du en faktura for det udførte arbejde fra Happy Helper. Hvis du selv har stillet midler og udstyr til rådighed, vil der udelukkende fremgå antallet af arbejdstimer på kvitteringen, så det er helt problemfrit for dig at opgive under servicefradraget hos skat. Spørg din helper eller ring til vores support, hvor de kan hjælpe med spørgsmål, hvis du er i tvivl.

 

FAQ - ofte stillede spørgsmål

  • Hvis du midlertidigt er flyttet ud af din bolig på grund af renovering eller lignende, og ikke bruger boligen som din primære adresse i perioden, kan du ikke benytte fradraget for rengøringshjælp i denne periode. For at være berettiget til fradraget skal boligen fungere som din primære bolig på det tidspunkt, hvor rengøringshjælpen udføres.

  • Når du modtager rengøringshjælp i både dit helårshjem og i et sommerhus, gælder det samlede servicefradrag stadig som én samlet sum på 11.900 kr. per person over 18 år i husstanden. Du kan altså ikke modtage dobbelt fradrag for de to separate ejendomme. Det er vigtigt at fordele dit fradrag på tværs af de rengøringsydelser, du har modtaget, for at optimere udnyttelsen af fradraget.

Skrevet af

Relaterede artikler